Joods Maastricht

Website van de Joodse Gemeente Maastricht

Waarom zwijgen anti-racisten over slavinnen in Nederland? Dagboek in Coronatijd.

ipor logo groot 195x125RCE

 

Mijn dagboek is geen preek, geen artikel, geen boodschap, maar een weergave van mijn dag. Waarmee ben ik fysiek en geestelijk bezig geweest? Er is een bekend gezegde van een van de grote Chassidische Rebbe’s: “Ga mee met de tijd”. Wat er bedoeld wordt is niet dat we mee moeten doen met alle grillen des tijds, maar dat er geleefd dient te worden met de Sidra van de week, het stuk uit de Thora dat die week centraal staat. Afgelopen sjabbat lazen we o.a. En het geschiedde bij het optrekken van de Arke: toen zei Mozes: Verhef U, o G’d, dan zullen Uw vijanden verstrooid worden en Uw haters voor u vluchten.(Bamidbar-Numeri 10:35). Wat is de betekenis van deze woorden? Waarom wordt er gesproken over vijanden en over haters? En waarom worden de vijanden verstrooid en waarom vluchten de haters? De details en uitleg zal ik u besparen, daarover heb ik sjabbat uren gelernd met mijn leerling/vriend. Ik ga meteen to the point. Er zijn twee soorten vijanden van het Joodse volk, door de eeuwen heen. Er is een vijand die niet proactief tegen Israël is, hij heeft een haat en als de gelegenheid zich voordoet keert hij zich tegen de Jood. Een ander soort vijand, die hier hater wordt genoemd, wacht niet tot de gelegenheid zich voordoet, maar vervolgt de Jood actief. Als we vertaalslagen maken, zou je de gemiddelde Duitser in de naziperiode kunnen plaatsen op het niveau van vijanden de kopstukken en de SS-ers vallen onder het begrip haters. Zij voerden een actief beleid om Joden op te sporen en te vergassen. En als ik het beestje een actuele naam geef, dan noem ik de Verenigde Naties een vijand van Israël en de overactieve BDS-beweging is de hater. Beiden bestrijden ze Jodendom, Joden en Israël. En beiden worden ze verstrooid of kiezen ze het hazenpad. Er is dus niets nieuws onder de zon. Antisemieten en BDS worden in de Thora reeds duizenden jaren vermeld. Goed om te weten!Maar de vraag is natuurlijk: hoe gaan we, naast het gebed tot de Eeuwige, hiermee om? Maar dat had ik (nog) niet voor mezelf uitgewerkt en dus wil ik hierover nog niets schrijven in mijn dagboek. Ik weet niet, beste dagboek-volger, of u mij al een beetje kent. Ik heb de neiging om van de hak op de tak te springen en na verloop van tijd weer bij de hak uit te komen. Zo ook hier. De ziekte is antisemitisme en het muterende virus is BDS. En dus? Hoe bestrijd ik dat virus? En zo belandde ik in mijn hoofd bij een andere ziekte/virus die wereldwijd aandacht krijgt: Racisme! Antisemitisme valt ook onder racisme, maar is een variant die een zelfstandig bestaan is gaan leiden. Hierdoor is het mogelijk dat zelfs fanatieke en oprechte bestrijders van het racisme toch leiden aan antisemitisme, zoals dit weekend in Parijs de demonstranten eendrachtig ‘Sales Juifs’ scandeerden. Het protest slaat door. De Beeldenstormen zijn mijns inziens, belachelijk. Ik ga toch ook geen schoolboeken verbranden omdat daarin de Kruisvaarders als helden worden beschreven, terwijl ze op weg naar het Heilige Land duizenden en duizenden Joden hebben vermoord! Wel wil ik proberen

om aandacht voor de verafgoding van de Kruisvaarders te vragen en aanpassing en nuancering in de geschiedenisboeken. Terug (van de hak) naar de tak: Wat kunnen we doen tegen discriminatie en slavernij? Een paar dagboeken geleden (ik denk dus niet meer in weken en in dagen, maar in dagboeken!) schreef ik dat er in ons land geen systematische discriminatie is en dat ik dankbaar ben in een vrij land te leven. En dat, ja, er wel antisemitisme is, maar niet systematisch. Ook is er helaas discriminatie, maar ook dit is niet systematisch. Maar al filosoferend kwam ik tot een pijnlijke conclusie: Discriminatie: neen. Slavernij: ja! En ik doel nu niet op vele plaatsen in de wereld waar gewoon openlijk de slavernij nog volop bloeit. Neen, ik denk gewoon aan ons eigen land en ben geschrokken dat hieraan geen aandacht wordt besteed, speciaal in coronatijd. Wat bedoel ik? De prostituees. Ik ben zwaar tegen prostitutie, laat ik dat duidelijk neerschrijven. Als iemand eigener beweging de prostitutie ingaat veroordeel ik dat fel. Maar wat ik juist nu wel voor het voetlicht wil brengen is: Vrouwenhandel. Vrouwen die naar ons land worden/zijn gelokt. Alles wordt/werd hun ontnomen: paspoort, identiteit, vrij wil, hun lichaam. Ze worden geëxploiteerd in de prostitutie, moeten keihard presteren, worden volledig uitgebuit. Ik zag de beelden in het nieuws van vrouwen uit Ethiopië die als dienstmeisjes werkten in Libanon, vanwege corona letterlijk op straat werden gezet en vervolgens geen kant uit kunnen, want hun eigen consulaat houdt de deuren braaf gesloten. Maar hoe zit het hier in ons eigen land met de vrouwen die voor onze ogen worden geëxploiteerd? Zij kunnen nu niet meer “produceren”. En als ze wel gedwongen verder werken, dan vermoed ik dat de anderhalve meter social distance ver te zoeken zal zijn. Nogmaals: ik veroordeel fel prostitutie. Maar wat doen we om deze vrouwen te redden, juist nu? Of zijn we bang voor de handelaren die ze naar ons land hebben geïmporteerd of uit de opvangcentra hebben ontvoerd? Zij zullen geen middel schuwen om hun handel overeind te houden! Demonstranten en actievoerders: Is het wellicht zinvoller om tegen deze slavernij actie te voeren en de standbeelden nu even te parkeren? Politici: Waar zijn jullie, speciaal in deze coronaperiode, voor deze slavinnen?

 

Binyomin Jacobs, opperrabbijn

15 juni 2020-22 Siwan 5780

 

 

Inter Provinciaal Opper Rabbinaat Postbus 7967,

1008 AD Amsterdam T 020 3018495

E Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Het Rabbinaat omvat:

Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel, Gelderland, Flevoland, Noord-Holland(m.u.v. Amsterdam), Utrecht, Zeeland, Noord-Brabant, Limburg