Nieuwjaarsfeest der bomen Zonder Boom

De vijftiende van de maand Sjewat is het Nieuwjaarsfeest der Bomen, toebisjwat.
In verband met allerlei wetten die in Israel gelden ten aanzien van het vruchtgebruik van de bomen,
is het van belang de
leeftijd van de boom te weten. Afhankelijk van de leeftijd
dienen bepaalde afdrachten plaats te vinden o.a. voor de armen. De Thora is eeuwig en de wetten
die voortvloeien uit het
systeem van Thora en Traditie hebben een eeuwigheidswaarde en gelden
dus voor ieder, altijd en ook onder alle
omstandigheden. En dus rijst de vraag: wat betekenen deze
agrarische wetten voor mij die anno 5780-2020 in Nederland woont en überhaupt geen
tuin heeft, laat staan een boom?
Naast iedere eenvoudige betekenis zijn er altijd minstens nog drie hogere betekenissen
voor iedere wet, iedere geschiedenis en ieder woord van onze Thora. En zo kan het
gebeuren dat de meest rationele reden ontbreekt, wegvalt doordat bijvoorbeeld de Tempel
in Jeruzalem er niet meer is of omdat ik buiten Israël woon. Maar het wegvallen van de
eenvoudige betekenis, betekent niet dat daarmee de diepere redenen verdwenen zijn.

Het Joodse volk wordt vergeleken met de maan. Dan weer is er sprake van een volle
maan en twee weken later is er geen maan meer te zien, totdat een nieuwe maan zich
piepklein weer aandient. Het Joodse volk zit in dezelfde situatie: dan weer klein, dan
groot en dan weer de neiging om nagenoeg onzichtbaar te worden. 

Wat geldt voor het Joodse volk als totaliteit, geldt even zozeer voor iedere Joodse man
en/of vrouw afzonderlijk en eigenlijk ook voor
ieder mens. De essentie van de boom
is het geven van vruchten. Ik, als mens, moet
vruchten afwerpen waarvan anderen kunnen
profiteren: geld aan de armen, klaarstaan om
fysiek te helpen of geestelijk een medemens bij te staan.
Dit zijn allemaal vruchten.

Maar om daadwerkelijk de medemens te helpen en hem te laten genieten van de vruchten die ik
produceer, zal ik eerst aan mezelf moeten werken.
Mezelf verbeteren en bovenal mezelf weten weg te cijferen. En daarom is het Nieuwjaarsfeest der
Bomen op de vijftiende van de maand.

Het is dan volle maan: ik ben doordrongen van mijn kwaliteiten en capaciteiten. Want als
ik niet in mijn eigen kunnen geloof, dan zal ik nooit iets kunnen doen, zeker niet voor een
ander. Maar tegelijkertijd moet ik ervan doordrongen zijn dat morgen, de dag na de volle
maan, de maan weer slinkt, kleiner wordt. Ik mag niet ten prooi vallen aan een trots
gevoel van zelfvoldoening en arrogantie.

Maar waarom is 15 Sjewat, het Nieuwjaarsfeest der Bomen, op de
vijftiende van de maand Sjewat
en niet op de vijftiende van een andere
Joodse maand? Iedere maand is het toch volle maan
op de vijftiende! De twaalf maanden van het Joodse jaar zijn gekoppeld aan de twaalf

stammen van het Joodse volk. De maand Sjewat is de elfde maand, de
maand van de stam Joseph. In de naam Joseph zit als betekenis: toevoegen.
Echt goed ben je pas als je weet dat er ook beter is. Stilstand in spirituele groei, hoe hoog
je niveau ook moge zijn, is achteruitgang. Een gezonde boom groeit constant en daarom
kan hij heerlijke en gezonde vruchten produceren.

Dit is een van de mooie en belangrijke lessen van het Nieuwjaarsfeest der Bomen, zeker ook
voor allen die
geen boom hebben!

Binyomin Jacobs, opperrabbijn
Toebisjwat 5780

Inter Provinciaal Opper Rabbinaat
Postbus 7967, 1008 AD Amsterdam T 020 3018495 F 020 3018491 E Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Het Rabbinaat omvat: Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel, Gelderland, Flevoland,
Noord-Holland (m.u.v. Amsterdam), Utrecht, Zeeland, Noord-Brabant, Limburg