Joods Maastricht

Website van de Joodse Gemeente in Limburg

Negen en veertig keer een selfie

ipor logo groot 195x125RCE

 

De Joden hadden geen tijd om bij de Uittocht uit Egypte hun deeg te laten rijzen. Eindelijk had de Farao toestemming gegeven om Egypte te verlaten en trokken ze halsoverkop richting de berg Sinai, om aldaar de Tien Geboden te ontvangen.Ieder woord in de Thora heeft een eenvoudige betekenis. Maar daarnaast ook vele diepere, filosofische en mystieke verklaringen. Verklaringen die in elkaars verlengde liggen. Waarom zo fanatiek het verbod op brood en gerezen deeg?Voor Pesach werdletterlijk met een kaarsje hethele huis doorzocht opdat in de Pesach week zelfs geen kruimeltje brood gevonden kon worden.Gerezen deeg staat symbool voor hoogmoed, de bron van alle kwaad en van alle ruzies. Matze, ongerezen, wijst op bescheidenheid en nederigheid.Maar ook nadat de ergste vorm van hoogmoed is verwijderden het matze-gevoel zich van ieder heeftmeester gemaakt, zijn weer nog niet, letterlijk en figuurlijk. Het primaire doel is en wasweliswaaromEgypte te verlaten, maar daarna moet iets bereikt worden,iets Hogers.DeJoden gingen op weg naar de berg Sinai, het ultiemedoel van de Uittocht uit Egypte. Negen en veertig dagen duurde de reis.Een mens heeft gevoelens. In totaal, zo leert ons de Joodse filosofie, heeft ieder negen en veertig gevoelseigenschappen. Neem bijvoorbeeld ‘liefde’. Heb uw naaste lief gelijk uzelve. Als ieder zijn gevoel van liefde hiertoe gebruikt, zijn we goed bezig! Maar als de liefde uitgaat naar criminaliteit of naar ‘ikke, ikke en de rest mag stikken”, omdat de mens bezig is met het dienen van de afgod IK, dan wordt die gevoelseigenschap misbruikt.Na eeuwenlang in Egypte te hebben gewoond, beïnvloed te zijn geweest door de verderfelijke Egyptische cultuur, waren de Joden eindelijk vrij. Vrij van lichaam, maar nog niet vrij van geest. Daarom negen en veertig dagen: ieder dag een ander gevoel onder de loep, ieder dag een verbetering in gedragen in denken, tot de Joden zichdusdanig hadden veranderd, dat ze rijp waren om bij de berg Sinai voor de Eeuwige te verschijnen. Die negen en veertig dagen, die zeven weken, geteld vanaf Pesach tot Sjawoeot, het Wekenfeest,heten de Omertijd. Ieder dag werd en wordt geteld, iedere gevoelseigenschap bekeken, ieder dag een eerlijk selfie, om uiteindelijk,vrij van hoogmoeden vol goede edele emoties, op de vijftigste dag bij de Berg Sinai de Tien Geboden te ontvangen.

 

Binyomin Jacobs,

Opperrabbijn

 

Inter Provinciaal Opper RabbinaatPostbus 7967, 1008 AD Amsterdam T 020 3018495 F 020 3018491 E Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Rabbinaat omvat: Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel, Gelderland, Flevoland, Noord-Holland(m.u.v. Amsterdam), Utrecht, Zeeland, Noord-Brabant, Limburg

 

 

Copyright © 2013. All Rights Reserved.